tiistai 4. joulukuuta 2018

Mystinen kantapääkipu

Olen saanut urheilla tämän vuoden pääosin fyysisesti terveenä. Vanhat vaivat ovat ajoittain hiukan kolottaneet (apua, kuulostan 80-vuotiaalta!), mutta olen osannut hoitaa niitä, enkä ole joutunut telakalla.

Ihan marrasputken loppuun tuli kuitenkin aivan yllättäen alkanut kipu oikeassa kantapäässä. Vaiva alkoi viime viikon torstaina. Perjantaina kantapää oli niin kipeä, että kävely töihin laittoi melkein huutamaan tuskasta. Menin silti salille, eikä vaiva hankaloittanut merkittävästi lihaskuntotreeniä, mitä nyt olin jo valmiiksi nuutunut, kun kävely teki niin kipeää.

Odotin, että kipu olisi viimeistään viikonloppuna poistunut, mutta ei. Koska kannalla astuminen sattuu, olen yrittänyt kävellä päkiöillä ja sekös on saanut pohkeet jumiin. Lisäksi vain toisessa jalassa oleva vaiva on saanut minua ikävästi vinoon.

Diagnosoin vaivan kantapään rasvapatjan kipeytymiseksi / tulehdukseksi. Monien veikkaama plantaarifaskiitti ei ole kyseessä, sillä siitä mulla on aiempaa kokemusta ja kipu on nyt selkeästi eri paikassa, suoraan kantapään alla eikä jänteen kiinnittymiskohdassa. Kipu tuntuu kävellessä tai yleensäkin aina, kun varaan painoa kantapäälle, eli kivuliaaksi ja vaikeaksi menee kaikenlainen toiminta tällä hetkellä.

Mystiseksi vaivan tekee se, etten ole keksinyt, mistä se johtuu ja mikä siihen auttaisi. Marrasputkessa liikuin toki paljon, mutta juoksumäärä oli kuitenkin vain 104 kilometriä kuun aikana, joten ainakaan juoksusta vaiva on tuskin saanut alkunsa. Itse veikkaan, että vaiva sai jotenkin alkunsa liukkaalla kelillä ja ehkä kenkävalinnallakin oli osuutensa. Vaivaa edeltävänä päivänä olin työmatkalla, jolloin tuli käveltyä ja seisoskeltua koko päivä matalakantaisilla nilkkureilla. Tosin työpäivän jälkeen kävin myös lenkillä, joten vaikea sanoa, mistä vaiva sai alkunsa.

Ikävää on se, että kipu ei ole merkittävästi hävinnyt, vaikka olen nyt kulkenut työmatkatkin bussilla. Olen yrittänyt hoitaa kantapäätä kylmällä sekä venyttelemällä jumiutuneita pohkeita. Tänään on tainnut ensimmäistä kertaa tuntua, ettei kanta olisi niin kipeä kuin aiempina päivinä. On ollut tosi tylsää siirtyä marrasputkesta telakalle, joten toivottavasti kipu nyt menisi ohitse ja pääsisin pian taas juoksemaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...