sunnuntai 23. kesäkuuta 2019

Kymmenen treenifaktaa

Bongasin Satun blogista tällaisen kivan listauksen treenifaktoista. Näitä on aina hauska lukea ja myös itse pohdiskella. Joten tässä 10 treenifaktaa minusta:

1. Treenitaustani

Toisin kuin monet muut juoksubloggaajat, en ole koskaan pitänyt itseäni liikunnallisena henkilönä. Kouluaikoina inhosin liikuntaa, enkä parikymppisenäkään vielä tykännyt oikein mistään. Juoksu oli se juttu, joka kolmenkympin kieppeillä vei mennessään. Olen kirjoittanut treenitaustastani aiemmin postauksessa Miten minusta tuli juoksija.


2. Treeni-inhokkini

Olen ensisijaisesti mukavuusalueella liikkuja. Tykkään juoksusta, mutta en saa samanlaisia kiksejä oikein mistään muusta liikunnasta. Juoksun oheistreenit ovat aina olleet mulle jollain tasolla pakkopullaa. Toki olen innostunut mm. salitreenistä silloin, kun olen sitä jonkun aikaa tehnyt, mutta silti kuntosali jää aina pois ohjelmasta, kun sen itselleni sallin. Haluaisin vain juosta, mikä sitten toki näkyy kehonhuollon unohtumisen myötä kremppoina ja tekee musta aika yksipuolisen liikkujan.

Juoksutreeneissä en tykkää raskaista harjoituksista. Paitsi että sitten kun niihin itsensä saa, niin yleensä onkin ihan huippua juosta välillä kovaa, ylämäkeä tai vetoja.

Tähän on vaikea valita mitään, koska aidosti tykkään juoksusta, mutta välillä olen liian laiska tekemään kovia treenejä. En niitä silti inhoa. Jos joku treeni olisi oikeasti vastenmielinen, en tekisi sitä.


3. Ennätykseni

Pisin juoksemani matka on maraton. Toistaiseksi ainoalla maratonillani loppuaikani oli 4:40. Puolimaratonenkkani on 1:59, ja juoksin sen vuonna 2014 Paavo Nurmi Marathonilla



Eniten juoksukilometrejä kalenterivuoden aikana mulle kertyi maratonvuonna 2015, eli 1265 kilometriä. Pisin telakkani oli selkävaivan takia loppusyksystä 2016, jolloin olin yli kuukauden juoksematta.

Numeroiden takana on aito intohimo juoksuun ja vuosien saatossa tullut hyvä rutiini harjoitteluun. Olen hidas juoksija, mutta ennätysaikoja enemmän minua motivoikin olla kunnossa kaiken aikaa ja nauttia juoksuelämyksistä.


4. Motivaatio nyt

Olen sitä mieltä, että rutiini voittaa motivaation 6 - 0. En oikeastaan etsi tai kaipaa erityisesti motivaatiota tai inspiraatiota.  Motivaationi juoksuun on kuitenkin ollut korkealla koko alkuvuoden. Samalla kuukausikilometrit ovat ihan varkain nousseet kovemmiksi kuin mitä edes tavoittelin. Huomaan kuitenkin, että flunssan jälkeen olen tuntenut itseni tavallista väsyneemmäksi ja motivaatiossakin on tullut pieni notkahdus. Toivon kuitenkin, että kun voin taas juoksta täysipainoisesti ja Nuuksio Classic alkaa lähestyä, myös motivaatio treeniin nousee korkealle.


5. Tavoitteeni

Juuri nyt ykköstavoitteeni on Nuuksio Classic Trail Marathon. Syyskuun alussa juostava kisa tulee olemaan elämäni toinen maraton ja pisin koskaan juoksemani polkujuoksu.


6. Suhtautumiseni harjoitteluun

Olen sekä todella mukavuudenhaluinen että hyvin suunnitelmallinen. Suunnittelen juoksuja etukäteen, mutta en hirveän tarkkaan. Voin muokata treenejä fiiliksen, tuntemusten tai ajankäytön mukaan. Jos treenaan tapahtumaan, niin avainharjoituksista pidän kiinni, jos vain olen terveenä. Ison osan vuotta kylläkin vain höntsäilen ja lenkkeilen huvikseni.  Joku kuukausikilometritavoite toki silloinkin yleensä taustalla on.



7. Inspiroidun

Tämä oli vaikea kohta. Inspiroidun varmaan eniten omasta kehityksestäni. Siitä, että pystyn ja kykenen. Täällä blogimaailmassa muiden kisaraportit ja matkakertomukset ovat niitä kirjoituksia, jotka herättävät eniten innostusta. Toisten kisarapsoja ja matkajuttuja luettuani olen alkanut haaveilla milloin ultrajuoksusta, milloin juoksuvaelluksesta Alpeilla. Toisten juoksuelämykset inspiroivat!


8. Identiteetti

Juoksu kuuluu nykyään vahvasti siihen kuvaan, joka minulla on itsestäni. Olen juoksija ja se on osa identiteettiäni. Mutta muistan aina myös korostaa sitä, etten ole kummoinenkaan juoksija ja edelleen hirveän laiska, puhumattakaan sohvaperunamenneisyydestäni. Mutta tarvitseeko noita tuoda aina esiin? En ole aina ollut liikunnallinen, mutta ainakin viimeiset kymmenen vuotta olen. Juoksu on pitkäaikaisin harrastukseni lukemisen jälkeen, ja nykyään juoksen huomattavasti enemmän kuin teen mitään muuta vapaa-ajan aktiviteettiä. 



9. Some

En ole mikään huippu somettaja. Keskityn tähän blogiin sekä Instagramiin, joka onkin mulla blogin jatke ja sellainen kevytalusta, jossa voi jakaa juoksufiiliksiä. 


10. Haaveeni

Haaveilen aika paljon matkoista ja myös juoksemisesta reissukohteissa. Itsensä ylittämisestä ja löytämisestä, joka tuntuu usein olevan helpompaa silloin, kun saa vähän etäisyyttä arkeen.

Jos joku lukijoista innostuu tästä haasteesta, niin ei muuta kuin kirjoittamaan omia treenifaktoja!

6 kommenttia:

  1. Kivaa kun nappasit idean. Tsemppiä treenailuihin kohti Nuuksiota! :)

    VastaaPoista
  2. Hei, löysin blogisi tässä juhannuksen aikoihin ja jatkan lukemista, koska koen samaistumista hitaana ja rentona juoksijana. Taidan myös napata tämän haasteen lähiaikoina, koska sitä on näkynyt aika paljon seuraamissani blogeissa! Oikein mukavaa kesän jatkoa ja hyviä lenkkejä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Matilda ja kiitos kommentistasi! Täytyykin tulla vastavierailulle tutkimaan blogiasi, kiva löytää uusia juoksublogeja lukulistalle. :) Samoin sulle kivaa kesää ja kevyitä kilometrejä!

      Poista
  3. Tähän täytyy jossain välissä tarttua. Tsemppiä ykköstavoitteen saavuttamiseen ja hyviä kesätreenejä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva juttu, näitä on hauska lukea. :) Kiitos Jonna!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...