tiistai 30. kesäkuuta 2020

Kummallinen kesäkuu

Sairaskertomus-postaukset jatkuvat... Tässä vierähtikin sitten kokonainen kalenterikuukausi juoksematta. Olin kovasti toivonut, että pääsisin jo kesäkuussa juoksupoluille, mutta toisin kävi.

Kilpirauhasen liikatoimintaan olen nyt syönyt lääkkeitä kuukauden päivät ja se on itse asiassa rauhoittumassa. Sain myös erikoislääkärillä diagnoosin. Liikatoiminnan aiheuttaa mulla Basedow-niminen autoimmuunisairaus. Basedown laukaisee usein stressi, jos siihen on perinnöllinen taipumus, ja näin kävi minullekin. Olin viime vuoden lopulla työasioista kovin stressaantunut ja se jäi sillä tavoin päälle, etten tainnut missään vaiheessa oikein palautua vaan kävin ylikierroksilla, kunnes toukokuussa älysin mennä asian kanssa työterveyteen ja siellä labroissa näkyikin selvä kilpirauhasen liikatoiminta. Valitettavasti tuosta Basedowsta en pääse enää eroon, vaikka liikatoiminta saataisiinkin lääkkeillä kuriin. Edessä on 1-1,5 vuotta lääkitystä ja sen jälkeen parhaassa tapauksessa sairaus on remissiossa, mutta saattaa uusia. Mulla on vasta-aineita sekä kilpirauhasen liika- että vajaatoimintaan, joten suurella todennäköisyydellä se tulee vaikuttamaan mun elämään ja terveyteen jatkossakin.

Kesäkuun alussa mulla alkoi kuumeilu, jonka luulin johtuvan kilpirauhasesta tai sen lääkityksestä. Mutta ilmeisesti siihen onkin joku muu syy, ja olen aika kysymysmerkkinä täällä.

Olen nyt kuitenkin voinut sen verran paremmin, että kaipuu juoksemaan on kova. Miesystäväni innostui korona-aikaan enemmänkin juoksemisesta, ja ehdimme tehdä joitain pitkiksiä yhdessä ennen kuin liikatoiminnan oireet veivät mun juoksukunnon. Hän on kuitenkin jatkanut lenkkeilyä ja juoksi eilen puolimaratonin. Mun sieluun vähän sattuu, etten päässyt mukaan. 

Toisaalta kesäkuuhun on mahtunut myös paljon hyviä päiviä. Viime viikolla mulla oli jo selvästi parempi olo, ja useamman työpäivän päätteeksi pakkasin uimakamppeet reppuun ja painelin rannalle. Jos keväällä etätyö tuntui ajoittain jopa hieman ankealta, nyt kesäkuussa on ollut tosi kiva tehdä töitä etänä. Työpäivän päättyessä on jo kotona ja pääsee paljon nopeammin vaikkapa juuri uimaan. 

Varovasti toivon, että heinäkuussa pääsisin jo juoksemaan. Pitää vain aloittaa kevyesti ja kroppaa kuunnellen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...