keskiviikko 31. heinäkuuta 2024
Heinäkuun hölkät
sunnuntai 21. heinäkuuta 2024
Päiväretki Jussaröön - Tammisaaren saaristoon
Tämän kesän toisella kansallispuistoretkellä suuntasimme siskon kanssa Tammisaaren saariston kansallispuistoon. Vierailimme ensin tutustumassa Tammisaaren vanhaan kaupunkiin ja yövyimme Tammisaaressa. Seuraavana aamuna suuntasimme Jussarön (suomeksi Jussaarin) saarelle päiväretkelle.
Miten Tammisaaren saariston kansallispuistoon pääsee?
Saariston kansallispuistoihin päästäkseen pitää joko olla oma vene, taksivene tai sitten valita kohde sen mukaan, mihin menee säännöllisesti yhteysalus tai muu kuljetus.
Olen käynyt saaristokohteissa mm. Örön saarella (Saaristomeren kansallispuisto) ja Isokarissa (Selkämeren kansallispuisto), joihin molempiin pääsi toimivilla venekuljetuksilla. Nettisivuilta on löytynyt tarvittava info sekä mahdollisuus varata (ja maksaa) venekyyti.
Olin selvittänyt hyvissä ajoin, että kansallispuistoon pääsisi säännöllisillä venekyydeillä Jussaröhön. Jussarön nettisivuilla on yhteysaluksen aikataulu ja sivujen perusteella aluksen voisi tietysti olettaa kulkevan aikataulun mukaan. Valitettavasti totuus on kuitenkin toinen. Olin alunperin suunnitellut, että menisimme Jussaröön tuolla aluksella. Nettisivuilla mainitaan, että verkkokauppa avataan pian ja ohjeistetaan, että liput voi ostaa alukselta. Yli 80 paikkaisella aluksella varmaan olisi tilaa, eikä paikkojen varaamisesta mainittu mitään. Koska halusin kuitenkin varmistaa paikan aluksella, laitoin hyvissä ajoin sähköpostia ja kysyin haluamamme päivän venekyydistä. Ihmettelin, kun vastausta ei alkanut kuulua ja siinä kohtaa aloin etsiä muiden kokemuksia. Törmäsin Kansallispuistot tutuksi -fb-ryhmässä postauksiin, joissa porukat olivat ajaneet yhteysaluksen lähtösatamaan vain havaitakseen, että vene ei kulkenut. Löysin tiedon, että yhteysalus ei ollut kulkenut kohta kuukauteen! Hätääntyneenä soitin toiselle yrittäjälle, jonka veneestä saimme onneksi paikat haluamallemme päivälle. Haluan nyt kuitenkin varoittaa, että Jussarön nettisivujen tietoon yhteysaluksesta ei voi luottaa! Sähköpostiini ei myöskään koskaan vastattu...
Sen sijaan voin lämpimästi suositella Myggen III -taksivenettä, joka ajaa Tammisaaren pohjoissatamasta Jussaröön keskiviikosta perjantaihin. Vene kulki ajallaan ja kaikki meni sujuvasti. Aikaa Jussarössä on päiväretkellä hiukan yli kolme tuntia, jossa ehtii hyvin kävellä luontopolun ja pulahtaa uimaan.
Retkeilyä Jussarössä
Saavuttuamme saarelle, suuntasimme samantien luontopolulle. Vain osa Jussarön saaresta on kansallispuistoa ja luontopolku kulkee rauhoitetulla alueella, jossa ei saa poiketa polulta, jotta ei häiritse lintujen pesimistä. Luontopolku lähti aivan pohjoissataman nurkalta ja kiersimme sen vastapäivään. Heti polun alkuun tulee hienoa perinnemaisemaa, jossa lampaat laidunsivat. Bongasimme rantakallioilta mitä suloisimman pikku karitsan, joka häntä väpättäen viihtyi emon vatsan alla.
Jussaröllä on ulkosaariston saareksi isoja puita ja ihan kunnon metsä. Luontopolku kulkee metsässä paikoin kapeana varvikossa. Olimme varautuneet lämpimillä vaatteilla sadekuuroihin ja tuuleen, mutta metsässä tulikin todella lämmin, ja takit sun muut olivat aivan turhia... Metsäinen polku oli ihan kiva kulkea, mutta ei mitenkään erikoinen. Parasta antia olivat polun varren opastaulut, jotka valottivat saaren historiaa.
Kun luontopolku putkahtaa pois metsästä, on edessä Jussarön saaren kaivostoiminnan näkyvimmät rauniot. Saarella on isoka rautamalmiesiintymiä, ja malmia on louhittu myös syvältä merenpinnan alta. Kaivostyöläisiä varten rakennetut asunnot sekä tehtaat ovat rapistuneet reippaasti ja ympäröity aidoin. Isot malminrikastamolaitokset luovat saarelle omalaatuiset maamerkkinsä.Jussarön hienoinpia nähtävyyksiä on kaivosjätteestä syntynyt Iron Beach. Rautamalmin värjäämä hiekka on tummanruskeaa ja hienojakoista. Ranta on tosi iso ja siitä on näkymät etelään avomerelle. Vesi oli kävelyn jälkeen ihanan virkistävää ja söimme eväät uinnin jälkeen rantakallioilla istuskellen. Iron Beachille oli kansallispuiston luontopolkua pitkin matkaa n. 2,5 kilometriä.
Tauon jälkeen kävelimme vielä luontopolun itäisen pätkän takaisin pohjoissatamaan n. 1,5 kilometrin päähän. Kaivosjäte peitti maisemaa kivimurskeen muodossa rannikolla. Viimeinen pätkä oli hiekkatietä ränsistyneiden talojen lomassa kulkien.
Jussarössä hieno luonto ja ränsistynyt kaivosmenneisyys muodostivat jännän kontrastin. Kaivostoiminnan rauniot eivät olleet hienoja, mutta mielenkiintoisia. Iron Beach puolestaan oli todella hieno ranta, ja kirkas ja viileä merivesi kruunasi taukopaikan. Jussarö oli mielestäni sopiva päiväretkikohde, sillä saaren luontopolun kipittää helposti lyhyessäkin ajassa, mutta pidemmäksi aikaa saarella ei välttämättä nähtävää ole.
maanantai 15. heinäkuuta 2024
Vuoden ensimmäinen 20 kilometrin polkulenkki
lauantai 13. heinäkuuta 2024
Polkujuoksukisojen seuraaminen on kiehtovaa
keskiviikko 3. heinäkuuta 2024
Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistossa
Ennen juhannusta kansallispuistoihin suuntautuneella retkellä ehdimme siskon kanssa Lauhanvuoren lisäksi vierailemaan toisessakin kansallispuistossa. Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistoon oli Terassikierroksen patikoinnilta vain puolen tunnin ajomatka, joten näiden kahden puiston yhdistäminen samaan retkipäivään onnistui helposti.
Kauhaneva-Pohjankangas sijaitsee Satakunnnan ja Etelä-Pohjanmaan rajalla. Luontoon.fi kuvailee puistoa seuraavasti: "Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuisto on eteläisen suoluonnon helmi, erämainen lintukeidas keskiaikaisen kulkureitin varrella."
Puiston patikointireitit ovat varsin lyhyitä, joten Kauhaneva sopiikin hyvin tällaiseksi bonus-kansallispuistoksi. Me halusimme kävellä keskelle suoluontoa, joten valitsimme Kauhalammin kierroksen, joka kulkee pitkospuilla keskellä suota ja kiertää Kauhalammin ison järven.
Reitti suositellaan kierrettäväksi vastapäivään, mutta me suuntasimme mieluummin suoraan suolle eli menimme myötäpäivään. Näin ensin vuorossa oli pitkospuuosuus suolla, sitten Kauhalammin rantamaisemat ja lopuksi leveä ja helppo polku takaisin lähtöpisteeseen Salomaan parkkipaikalle. Tuo viimeinen osuus on puiston kuvauksessa mainostettu keskiaikainen kulkureitti, eli Kyrönkankaan museotie. Kierrokselle tuli näin mittaa noin kolme kilometriä.
Kauhanevan suo oli hieno luonnonnähtävyys. Pitkospuut tuntuivat menevän keskelle suota, mutta kartasta myöhemmin katsoessa tuli todettua, että suohan jatkui reitiltä vielä selvästi pidemmällekin. Myös Kauhalammin järvi oli hieno nähtävyys, sillä se oli odotettua isompi ja syvempi, järvelle olisi päässyt uimaankin. Suo tuoksui ja sieltä täältä kuului outojen lintujen ääniä, vaikka keskikesä ei otollisinta lintubongailuaikaa olekaan. Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuisto tarjosi leppoisan patikoinnin ja yhdistämällä retkeen kaksi kansallispuistoa näki paljon erilaista maisemaa ja alueen geologiaa. Kuvissa näkyy mielestäni hyvin se, miten värikäs suoluonto voi olla, jopa keskikesällä.