sunnuntai 19. marraskuuta 2023

Puolivahingossa putkeen

Kas, marraskuu on jo yli puolenvälin ja olen onnistuneesti noudattanut omaa marrasputkea tähän asti! Lähdin omaan marrasputkeen vähän niin kuin salaa, koska minulla oli epäilyksiä siitä, noinkohan jaksaisin putkea alkua pidemmälle. Aiemmin olen jakanut putken jollain lailla someen ja saanut sitä kautta lisäboostia jaksaa jatkaa putkea. Näköjään päivittäinen liikunta onnistuu ilmankin, että sitä kuuluttaa jossain päivittäin! :D

Olen toteuttanut marraskuun liikuntahaastetta kahdesti aiemminkin, vuonna 2018 sekä vuonna 2021. Joka kerta olen liikkunut omassa marrasputkessa samalla sabluunalla, eli vähintään 30 minuuttia liikuntaa jokaisena marraskuun päivänä. Niin tälläkin kertaa. Virallinen marrasputki, vähintään 25 minuuttia juoksua ulkona päivittäin, on mielestäni turhan yksipuolinen ja hankalakin haaste. On tässä puolen tunnin päivittäisessä liikunnassakin haastetta, vaikka juoksulenkkien välipäivinä liikunta onkin leppoisampaa joogaa tai jotain muuta sisäliikuntaa. 

Olen nyt syyskuun ja lokakuun kehnompien juoksukuukausien jälkeen pyrkinyt nostamaan juoksumääriä marraskuulle. Juoksu onkin omassa putkessani pääosassa. Voisi kuvitella, että päivittäinen liikuntahaaste haittaisi kilometrien keräämistä, mutta en ole kokenut asiaa niin. Se, että juoksun välipäivinä olen "pakotettu" tekemään vaikka kehonhuoltoa, on kuitenkin juoksua tukevaa toimintaa, enemmänkin kuin se että vain löhöäisin. Olen tosi laiska venyttelemään, joten jooga silloin tällöin tekee kropalleni tosi hyvää!

Sellainen villi ajatus on tästä tullut päähän, että mitä jos pyrkisi liikkumaan puoli tuntia päivässä ympäri vuoden! Joo, tiedän, että jotkut haastavat itseään vaikka juoksemalla vuoden jokaisena päivänä maratonin, joten siihen nähden puolen tunnin reippailu on aika pientä. Aika usein sitä kuitenkin jumiutuu siihen, että käy 3-4 kertaa viikossa lenkillä ja siinä kaikki. Tiedän, että olisi keholle pidemmän päälle hyödyllisempää tehdä monipuolista liikuntaa pelkän juoksun sijaan. Juoksu on kuitenkin minulle se laji, josta tykkään ja lenkille lähtö on tullut tavaksi. Muuhun urheiluun tarvitsen jonkin erityisen kannustimen. En aio ottaa tavoitteeksi liikkua jatkossa joka päivä, mutta toivottavasti saan oman marrasputken kunnialla maaliin ja sitä kautta lähden hiukan vetreämpänä kohti loppuvuotta ja juoden viimeisen juoksutavoitteen metsästystä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...