sunnuntai 8. toukokuuta 2022

42 kilometrin viikko - riittäisikö tämä maratontreeniksi?

Olen joskus kuullut sanottavan, että juoksukisan läpäistäkseen pitäisi pystyä juoksemaan saman verran treeniviikolla kuin mikä kisan pituus on. Eli maratonin läpipääsy vaatisi noin 42 kilometrin viikkoja. 

Juoksin tällä viikolla tuon maratonkilometrejä vastaavan lukeman - ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Maratonin maaliin pääsy taitaisi vaatia useampaa samanlaista viikkoa, mutta väitteessä on sikäli perää, että näillä treenimäärillä pystyy jo lähtemään pitkään kisaan. Ainakin jos tavoitteena on vain päästä maaliin. 

Treenimielessä ei ole järkevää juosta niin pitkiä lenkkejä kuin kisassa, koska ne ovat harjoituksiksi usein liian kuormittavia. Puolimaratonin pystyy juoksemaan maaliin, jos on treeneissä juossut noin 15 kilometriä ja maratontreeniksi riittää hyvin maksimissaan 30 kilometrin lenkit. Olen itse juossut ennen kumpaakin maratoniani kaksi 30 kilometrin pitkistä ja samalla treeniohjelmalla miesystäväni läpäisi myös ensimmäisen maratoninsa. Olen sijoittanut pitkät lenkit juoksuohjelmaan vähintään 3 viikkoa ennen kisaa, jotta niistä ehtii palautuakin. 

Maratonille treenatessa olen pyrkinyt saamaan juoksuohjelmaan muutaman 50 kilometrin viikon, mutta samoin juossut selvästi kevennetyn viikon noin joka neljäs viikko. Koko aikaa ei voi treenata kovaa. Nuo 50 kilometrin viikot eivät ole mitenkään itsestään selviä arjen kiireissä ja kun vielä olen hidas juoksija - niihin ei yksinkertaisesti meinaa riittää aikaa. Siksi onkin hyvä tiedostaa, että vähän vähempikin riittää ja juoksuharjoittelussa pitää ottaa huomioon elämän kokonaiskuormitus.

Puolimaratontreeneissä en ole koskaan tyytynyt parinkymmenen kilometrin viikkoihin, mutta olen sitä mieltä, että jo 30 kilometriä viikossa riittää hyvin puolikkaan treenikaudelle. Puolimaratonilla vauhtikestävyys näyttelee isompaa osaa kuin pidemmillä matkoilla ja silloin treenissä on ollut mukana enemmän nopeusharjoittelua.

Olen koko kevään juossut vain hitaita lenkkejä. Kaksi vuotta kilpirauhasen liikatoimintaa on tuonut juoksuvauhtiani alas noin minuutin per kilometri samalla, kun painoni on noussut useita kiloja. Muutoksia on välillä vaikea hyväksyä. Nyt, kun alkuvuoden sairastelujen jälkeen olen kuitenkin päässyt juoksemaan terveenä, on kehitys ollut ilahduttavaa. Juoksin vasta maaliskuussa vuoden ensimmäisen kympin, ja nyt olen juossut jo kaksi 20 kilometrin lenkkiä! En ole vielä maratonkunnossa, mutta kunhan pysyn terveenä, uskon että pystyn vakiinnuttamaan vähitellen juoksumäärät tälle tasolle, ja sitten voisi jo uskaltautua johonkin kisaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...