tiistai 31. toukokuuta 2022

Tavoitteellinen toukokuu

Huhtikuun lopussa toivoin toukokuusta ehjää treenikuukautta, sillä mulla oli kovat tavoitteet tälle kuulle. Juoksin huhtikuussa vuoden ensimmäisen kahdenkympin lenkin ja toukokuussa oli tarkoitus juosta useampi pitkä lenkki ja testata kuun lopussa kuntoa peräti kolmenkympin juoksulla. Hiukan hirvitti lähteä tähän treenikuukauteen, mutta nyt voin todeta, että hyvin meni!

Juoksin toukokuussa yhteensä 162 kilometriä. Se on huikea määrä ja jää vain 10 kilometriä mun kuukausienkasta. Määrän nosto alkuvuodesta on ollut melkoinen ja olen tosi tyytyväinen, että kroppa on kestänyt treeniä hyvin ja olen palautunut pitkistä lenkeistä aikataulussa aina ennen seuraavaa pidempää lenkkiä.

Toukokuun viimeisenä lauantaina juoksin 32 kilometrin lenkin, joka toimi samalla kenraaliharjoituksena Kainuu Trailin 38 kilometrin kisaan. Polkujuoksukisaan on toki vielä yli kuukausi aikaa, mutta toimiva juoksuohjelma on ollut mulla sellainen, jossa pisimmät harjoituslenkit juostaan viisi ja kolme viikkoa ennen kisaa. Nyt tämä lenkki viisi viikkoa ennen oli pisin lenkki, jonka aion juosta ennen Kainuu Trailia ja kokemus oli hyvin rohkaiseva. Olin pahuksen hidas, mutta sillä ei varsinaisesti ole väliä, sillä en tähtää kisassa mihinkään tiettyyn aikaan vaan haluan vain juosta kisan maaliin. Sen verran koville tuo kolmikymppinen otti, että sen jälkeen jätin juoksut loppukuuksi eli peräti kolme lepopäivää tuli tähän! Tuo kolme päivää taisikin olla maaliskuun alusta alkaen pisin juoksutauko, eli viimeiset kolme kuukautta treenit on kulkeneet juuri niin kuin pitää.

Kovat kilometrit eivät toki pelkillä pitkiksillä tule, vaan olen pystynyt juoksemaan myös mainioita viikkokilometrejä ja 4-10 kilometrin pk-lenkkejä pitkiksien lomassa. Koko kuukausi (kuten lähinnä koko alkuvuosi) onkin ollut peruskuntoa kohottavaa määräharjoittelua. En ole turhaan rasittanut itseäni nopeustreeneillä, mutta mäkitreenejä olisi voinut olla ohjelmassa enemmän, nyt mäkiharjoituksia tuli vain pari. Siinä onkin petrattavaa kesäkuussa. Lähden nyt hyvillä mielin kesäkuuhun ja kisavalmistautumiseen. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...