torstai 8. elokuuta 2024
Ukko-Luoston huiputus
sunnuntai 4. elokuuta 2024
Päivitin juoksukengät: Asics Novablast 4
Asics Novablast 2 saatu, uudet Novablast 4 juoksukengät ostettu itse!
Sain muutama vuosi sitten testiin Asicsin Novablast malliston juoksulenkkarit. Kirjoitin silloin blogiin kokemuksia kengistä. Olen juoksuharrastukseni alkuun suosinut Asicsin kenkiä, mutta Hokan tultua markkinoille siirryin enimmäkseen Hoka One One -juoksutossuihin. Olen kyllä vuosien varrella juossut monen eri merkin kengillä, ja kokeilen ja seuraan mielelläni eri juoksukenkämerkkien tarjontaa. Yllätyin Novablastien kimmoisuudesta ja niistä tulikin mulle pitkiskengät, joilla juoksin kaikki pyöräteille suuntautuneet pitkät lenkit.
Juoksukenkiä valitessa mulla on nykyään pari tärkeää kriteeriä. Kaipaan ensinnäkin vaimennettua kenkää. Kymmenen vuotta nuorempana ja kymmenen kiloa kevyempänä saatoin juosta myös kevyesti vaimennetuilla lenkkareilla, mutta nykyään mm. polveni protestoivat heti, jos kengässä ei ole tarpeeksi vaimennusta. Toinen olennainen asia on kengän sopiminen omaan jalkaan, mikä kohdallani tarkoittaa lähinnä sitä, että tarvitsen kunnolla varvastilaa. Jalkani on päkiästä melko leveä, ja varpaani kaipaavat tilaa myös korkeussuunnassa.
Novablast 2 kokemuksia - pitkässä juoksussa kenkä meni rikki
Novablast 2 oli vaimennukseltaan ja leveydeltään mulle erittäin toimiva kenkä. Kimmoisuutensa ansiosta juoksemaan lähtö tuntui kevyeltä ja helpolta. Kengässä oli kuitenkin yksi huono puoli, joka alkoi haitata jo siinä kohtaa, kun olin juossut tossuilla noin 100 kilometriä. Varvastila oli liian matala, ja isovarpaiden kynnet kuluttivat kengän päällisen puhki. Tämä on mulla yleinen ongelma, ja olen vuosien varrella paikkaillut myös mm. Hokan Torrenteja sekä Salomonin tossuja. Olen käyttänyt paikkaamiseen liimattavaa kangaspaikkaa, mutta juoksukengissä paikat ovat pysyneet vaihtevasti, lähinnä kuitenkin huonosti. Kenkään tullut reikä on paikkailuista huolimatta kasvanut vähitellen. Kun varvas tulee kengästä läpi, alkaa se tuntua inhottavalta pidemmillä lenkeillä, ja onhan jatkuva paikkailu hyvin työlästäkin.
Tänä keväänä Novablast kakkosilla oli mittarissa 800 kilometriä ja totesin kenkien olevan roskiskamaa. Varpaiden kohdalta hajonneen päällisen lisäksi myös kantakupin pehmusteet ovat menneet rikki.Mietin pitkään uutta pitkiskenkää, ja kokeilinkin mm. Sauconyn tossuja. Kuitenkin kokeilemistani tossuista puuttui Asicsin "pomppukenkä"-fiilis, johon olin jo ehtinyt tottua. Hiukan varauksella päätin testata uusinta Novablastia ja tilasin Asicsin Novablast 4 mallin kokeiluun.
Asics Novablast 4 kokemuksia
Kun sovitin Novablast nelosia ensimmäistä kertaa, mietin, oliko saman kokomerkinnän kenkä kuitenkin hiukan kakkosversiota isompi. Tuntuma vahvistui ensimmäisillä lenkeillä. Lisämillit on laitettu oikeaan paikkaan, sillä tässä versiossa varpaani mahtuvat paremmin kengän etuosaan!
Olen juossut Novablast 4 -mallilla nyt jo yli 200 kilometriä, ja voin rehellisesti sanoa, että kyseessä on yksi parhaista juoksukengistä, mitä olen kokeillut. Kun takana on pari sataa kilometriä, on kenkä muotoutunut omaan jalkaan ja uskallan sanoa jotain myös kengän kestävyydestä.Päällinen on uusissa kengissä selvästi kestävämpää materiaalia. Mallissa on myös enemmän korkeutta varvasosastolla. Isovarpaani eivät ole kuluttaneet minkäänlaista kuoppaa kengän sisäpintaan, eikä näytä siltä, että joutuisin paikkaamaan tossuja. Juoksukenkien koko elinkaari on kuitekin merkitsevä asia kengän arvioinnissa. Mieluummin valitsen kenkiä, jotka kestävät hyvinä pidempään.
Novablast on vauhdikkaan näköinen juoksukenkä. Kenkä näyttää myös helposti kokoaan isommalta muhkean pohjan vuoksi. On makuasia, pitääkö tossua näyttävänä vai kohlona. Itselleni lenkkareiden ulkonäkö ei ole ykköskriteeri, mutta en myöskään ostaisi juoksukenkiä, joiden värit eivät miellytä silmää. Ostin Novablast 4:stä tummansini-turkoosin version, joka sopii mainiosti yhteen juoksuvaatekaappini värimaailman kanssa.
Toivon, että saan tossuilla juostua ainakin ensi vuoteen asti. Uusien juoksukenkien hankkiminen on aina vähän haastavaa, ja on kiva löytää hyvät kengät!keskiviikko 31. heinäkuuta 2024
Heinäkuun hölkät
sunnuntai 21. heinäkuuta 2024
Päiväretki Jussaröön - Tammisaaren saaristoon
Tämän kesän toisella kansallispuistoretkellä suuntasimme siskon kanssa Tammisaaren saariston kansallispuistoon. Vierailimme ensin tutustumassa Tammisaaren vanhaan kaupunkiin ja yövyimme Tammisaaressa. Seuraavana aamuna suuntasimme Jussarön (suomeksi Jussaarin) saarelle päiväretkelle.
Miten Tammisaaren saariston kansallispuistoon pääsee?
Saariston kansallispuistoihin päästäkseen pitää joko olla oma vene, taksivene tai sitten valita kohde sen mukaan, mihin menee säännöllisesti yhteysalus tai muu kuljetus.
Olen käynyt saaristokohteissa mm. Örön saarella (Saaristomeren kansallispuisto) ja Isokarissa (Selkämeren kansallispuisto), joihin molempiin pääsi toimivilla venekuljetuksilla. Nettisivuilta on löytynyt tarvittava info sekä mahdollisuus varata (ja maksaa) venekyyti.
Olin selvittänyt hyvissä ajoin, että kansallispuistoon pääsisi säännöllisillä venekyydeillä Jussaröhön. Jussarön nettisivuilla on yhteysaluksen aikataulu ja sivujen perusteella aluksen voisi tietysti olettaa kulkevan aikataulun mukaan. Valitettavasti totuus on kuitenkin toinen. Olin alunperin suunnitellut, että menisimme Jussaröön tuolla aluksella. Nettisivuilla mainitaan, että verkkokauppa avataan pian ja ohjeistetaan, että liput voi ostaa alukselta. Yli 80 paikkaisella aluksella varmaan olisi tilaa, eikä paikkojen varaamisesta mainittu mitään. Koska halusin kuitenkin varmistaa paikan aluksella, laitoin hyvissä ajoin sähköpostia ja kysyin haluamamme päivän venekyydistä. Ihmettelin, kun vastausta ei alkanut kuulua ja siinä kohtaa aloin etsiä muiden kokemuksia. Törmäsin Kansallispuistot tutuksi -fb-ryhmässä postauksiin, joissa porukat olivat ajaneet yhteysaluksen lähtösatamaan vain havaitakseen, että vene ei kulkenut. Löysin tiedon, että yhteysalus ei ollut kulkenut kohta kuukauteen! Hätääntyneenä soitin toiselle yrittäjälle, jonka veneestä saimme onneksi paikat haluamallemme päivälle. Haluan nyt kuitenkin varoittaa, että Jussarön nettisivujen tietoon yhteysaluksesta ei voi luottaa! Sähköpostiini ei myöskään koskaan vastattu...
Sen sijaan voin lämpimästi suositella Myggen III -taksivenettä, joka ajaa Tammisaaren pohjoissatamasta Jussaröön keskiviikosta perjantaihin. Vene kulki ajallaan ja kaikki meni sujuvasti. Aikaa Jussarössä on päiväretkellä hiukan yli kolme tuntia, jossa ehtii hyvin kävellä luontopolun ja pulahtaa uimaan.
Retkeilyä Jussarössä
Saavuttuamme saarelle, suuntasimme samantien luontopolulle. Vain osa Jussarön saaresta on kansallispuistoa ja luontopolku kulkee rauhoitetulla alueella, jossa ei saa poiketa polulta, jotta ei häiritse lintujen pesimistä. Luontopolku lähti aivan pohjoissataman nurkalta ja kiersimme sen vastapäivään. Heti polun alkuun tulee hienoa perinnemaisemaa, jossa lampaat laidunsivat. Bongasimme rantakallioilta mitä suloisimman pikku karitsan, joka häntä väpättäen viihtyi emon vatsan alla.
Jussaröllä on ulkosaariston saareksi isoja puita ja ihan kunnon metsä. Luontopolku kulkee metsässä paikoin kapeana varvikossa. Olimme varautuneet lämpimillä vaatteilla sadekuuroihin ja tuuleen, mutta metsässä tulikin todella lämmin, ja takit sun muut olivat aivan turhia... Metsäinen polku oli ihan kiva kulkea, mutta ei mitenkään erikoinen. Parasta antia olivat polun varren opastaulut, jotka valottivat saaren historiaa.
Kun luontopolku putkahtaa pois metsästä, on edessä Jussarön saaren kaivostoiminnan näkyvimmät rauniot. Saarella on isoka rautamalmiesiintymiä, ja malmia on louhittu myös syvältä merenpinnan alta. Kaivostyöläisiä varten rakennetut asunnot sekä tehtaat ovat rapistuneet reippaasti ja ympäröity aidoin. Isot malminrikastamolaitokset luovat saarelle omalaatuiset maamerkkinsä.Jussarön hienoinpia nähtävyyksiä on kaivosjätteestä syntynyt Iron Beach. Rautamalmin värjäämä hiekka on tummanruskeaa ja hienojakoista. Ranta on tosi iso ja siitä on näkymät etelään avomerelle. Vesi oli kävelyn jälkeen ihanan virkistävää ja söimme eväät uinnin jälkeen rantakallioilla istuskellen. Iron Beachille oli kansallispuiston luontopolkua pitkin matkaa n. 2,5 kilometriä.
Tauon jälkeen kävelimme vielä luontopolun itäisen pätkän takaisin pohjoissatamaan n. 1,5 kilometrin päähän. Kaivosjäte peitti maisemaa kivimurskeen muodossa rannikolla. Viimeinen pätkä oli hiekkatietä ränsistyneiden talojen lomassa kulkien.
Jussarössä hieno luonto ja ränsistynyt kaivosmenneisyys muodostivat jännän kontrastin. Kaivostoiminnan rauniot eivät olleet hienoja, mutta mielenkiintoisia. Iron Beach puolestaan oli todella hieno ranta, ja kirkas ja viileä merivesi kruunasi taukopaikan. Jussarö oli mielestäni sopiva päiväretkikohde, sillä saaren luontopolun kipittää helposti lyhyessäkin ajassa, mutta pidemmäksi aikaa saarella ei välttämättä nähtävää ole.